Profesjonalny psycholog z Gliwic. Dobra i tania pomoc psychologiczna w Gliwicach.

Dziecko i rozwijająca się umiejętność przewidywań i wnioskowania

Dziecko 2- i 3-letnie wie doskonale, czego może się spodziewać od poszczególnych osób z najbliższego swojego otoczenia. Wie na. przykład, że od babci może uzyskać znacznie więcej ustępstw na swoją „korzyść” niż od ojca czy matki, i nazbyt uległe mu osoby zaczyna coraz bardziej „tyranizować”. Postawa osób dorosłych, opiekujących się dzieckiem, wpływa więc już w tym okresie bardzo poważnie na tworzenie się jego nastawień i postaw.

Dzięki rozwijającej się umiejętności’ przewidywań i wnioskowania dziecko stopniowo uczy się wybiegać myślą poza aktualnie istniejącą sytuację. Myśląc słownie dziecko nie bardzo jednak jeszcze może „myśleć po cichu”. Dwu- i trzyletnie dzieci przeważnie „myślą głośno”, monologizują. Obserwując zabawę oraz działalność małego dziecka w trakcie różnych czynności dnia codziennego, łatwo można zauważyć jego rozwijające się myślenie słowno-pojęciowe, przejawiające się w nieustannych wypowiedziach na temat tego, co ono robi w danym momencie lub co będzie za chwilę robić.

Dzięki tym wypowiedziom, w których dziećko daje wyraz związkom i stosunkom, jakie udało mu się wyodrębnić w otaczającym świećie, oraz dzięki systematycznej korekcie wprowadzanej świadomie przez dorosłych, bądź też w sposób niezamierzony przez samo życie – dziecko uczy się myśleć coraz lepiej, jaśniej i precyzyjniej. Rozwój myślenia dziecięcego splata się więc ściśle z rozwojem jego działalności, przede wszystkim zaś L zabawą oraz z rozwojem mowy, jak również z bogatszą wciąż wiedzą o otaczającej rzeczywistości.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.