Profesjonalny psycholog z Gliwic. Dobra i tania pomoc psychologiczna w Gliwicach.

Pzypadek pewnego ucznia Michała

Załóżmy, że Michał nie nauczył się pisać cyfr porządnie i czytelnie, że nie jest on po prostu niestaranny. Załóżmy także, że nie nauczył się użytecznych schematów pisemnego rozwiązywania zadań z ułamkami.

Moim zadaniem jest pomóc Michasiowi nauczyć się tych łańcuchów ruchowych. Od czego powinienem zacząć? Przede wszystkim spotkam się z chłopcem i postaram się, aby jasno zdał on sobie sprawę z tego, że niepokoję się z powodu jego nieczytelnych i nieporządnych prac pisemnych. Chcę, żeby zrozumiał, iż jestem przekonany, że ważne jest dla niego to, by nauczył się pracować najlepiej jak potrafi. Ponadto chcę, aby potrafił ufać, że będę go uczył zgodnie z moimi obecnymi przekonaniami, nawet jeśli oznacza to dla nas obu dodatkowy wysiłek. Postaram się przekazać mu, dlaczego sądzę, że jest on zdolny do osiągnięcia lepszych wyników. Musżę jednak starać się dokładnie ocenić jego możliwości. Michaś będzie wtedy wiedział, że nie pozwolę mu robić mniej niż może. Będzie także wiedział, że moje przekonanie o doniosłym znaczeniu czytelności i porządku w pracach pisemnych może nie być słuszne, i że nie potrzebuje obawiać się ciągłych interwencji.

Mam nadzieję, że dzięki temu spotkaniu i niezliczonym codziennym kontaktom z moimi uczniami uda mi się uniknąć dwóch najsmutniejszych zjawisk, występujących wśród nauczycieli na wszystkich poziomach nauczania: 1) stawiania wymagań do których spełnienia uczniowie są nie przygotowani, lub których nie chcą spełnić, oraz 2) niechęci do wymagania od uczniów najlepszych wyników, na jakie ich stać.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.